هفدهمین جلسه دوره چهارم شورای دانشگاه با بررسی شش دستور جلسه برگزار شد
در جلسه شورای دانشگاه، مشاهده همتایان، کاهش تصدیگری ستاد و واگذاری خدمات آموزشی به دانشکدهها، گزارش روند جذب دانشجویان خارجی، پیشنهادهای کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاه و پیشنهاد مراکز تحقیقاتی و اساتید وابسته مورد بررسی قرار گرفت.
گالری عکس
در هفدهمین جلسه دوره چهارم شورای دانشگاه که روز یکشنبه 23 آبان 95 در سالن اجلاس ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دستور جلسههای مشاهده همتایان، کاهش تصدیگری ستاد و واگذاری خدمات آموزشی به دانشکدهها (ساماندهی بایگانی پروندههای دانشجویی)، گزارش روند جذب دانشجویان خارجی در دانشکدههای مختلف، پیشنهادهای کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاه، پیشنهاد مراکز تحقیقاتی و اساتید وابسته بررسی شد.
طرح و بررسی دستورات جلسه
در طرح دستور اول جلسه تحت عنوان مشاهده همتایان، دکتر میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه گفت: در مشاهده همتایان، فردی که میخواهد در هنگام آموزش مشاهده شود خودش از بین مجموعه افراد فردی را بهعنوان مشاهدهگر انتخاب میکند. درواقع مشاهدهگر هیچگونه مداخلهای انجام نمیدهد و فقط زمانی که کلاس پایان یافت بازخورد میدهد.
وی افزود: فرمی که در اختیار مشاهدهگر قرار میگیرد بیشتر جنبهی توصیفی دارد ولی آیتم بندی شده است.
دکتر جعفریان در مورد مبحث مشاهده همتایان، گفت: شروع داوطلبانه این طرح فکر خوبی است و بهتر است در دانشکدهها اطلاعرسانی شود حتی روسای دانشکدهها میتوانند برای انجام این کار داوطلب شوند.
دکتر جعفریان افزود: فردی که مشاهده میکند باید بداند چه مواردی را باید مشاهده کند و چگونه بازخورد دهد.
دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه، با تبیین دستور بعدی این جلسه مبنی کاهش تصدیگری ستاد و واگذاری خدمات آموزشی به دانشکدهها به توضیح ساماندهی بایگانی پروندههای دانشجویی، پرداخت.
وی گفت: عملاً فرآیندهای آموزشی میتواند همه ظرفیت فیزیکی و انسانی مجموعه را به خود اختصاص دهد و ما را از انجام کارهای جدی و توسعهای بازدارد.
دکتر جلیلی بابیان اینکه، در معاونت آموزشی سعی شده فرآیندها شناسایی و روند آنها تسهیل شود، تصریح کرد: صدور گواهی اشتغال به تحصیل جهت خروج از کشور که فرآیند طولانی داشت و با برنامهریزی مناسب کوتاه شده، دریافت کارت دانشجویی، ثبت نمرات دانشجوی مهمان نیز از مواردی بوده که انجام آنها تسهیل شده است.
معاون آموزشی دانشگاه ادامه داد: دسترسی به پرونده دانشجویان آنطور که باید آسان نیست. حدود 149 هزار پرونده در بایگانی تصویری و در حدود 102 هزار پرونده فیزیکی موجود است و متوسط تعداد برگههای یک پرونده 30 برگه است. با توجه به قدمت دانشگاه و تعداد بسیار زیاد دانشآموختگان، پروندههای فیزیکی بسیار حجیم هستند و دسترسی به آنها با مشکلات فراوانی همراه است.
وی بابیان اینکه، بخشی از پروندهها در ستاد و بخشی از آنها در دانشکدهها بهصورت نابسامانی وجود دارند، گفت: مشکل جدی پروندهها، اشغال فضای زیاد است که بعضی از آنها وجودشان ضروری نیست. چون ممکن است از یک پرونده چند نسخه وجود داشته باشد و این نامرتب بودن باعث غیرقابل جستجو بودن پروندهها شده است.
دکتر جلیلی وضعیت نگهداری پروندهها را بزرگترین مشکل جدی دانشکدهها دانست و افزود: پروندههای آموزشی و بعضی از محتویات آنها، مدارک و مستنداتی هستند که نگهداری آنها شرایط خاصی را میطلبد. چون اصل مدارک دانشجویان باید در دانشگاه نگهداری شود از بین رفتن آنها مشکلاتی را تولید خواهد کرد و باید ساماندهی جدی در این خصوص انجام گیرد.
وی نگه نداشتن فیزیک پرونده مگر فیزیک ضروری مانند اصل دانشنامه، مطابقت دادن تصویر پرونده با اصل آن، چک کردن تمامی پروندههایی که موردنیاز هستند و نگهداری واحد پروندهها در یک مکان مشخص را از راهکارهای بایگانی پروندههای موجود برشمرد و گفت: معاونت آموزشی فعالیتهایی در این خصوص انجام داده و امیدواریم با کمک دانشکدهها بایگانی پروندهها سامان گیرد.
در ادامه دکتر جعفریان رئیس دانشگاه، در مورد امحا کردن پروندههای غیرضروری گفت: امحا کردن پروندهها مراحلی دارد که با همکاری کارشناس اسناد باید انجام گیرد.
دکتر جعفریان، برونسپاری پروندههای دانشکدهها را یکی از راهحلهای مشکلات موجود در این زمینه عنوان کرد و گفت: اگر کارمندان بایگانی پروندههای جدید را بهدرستی بایگانی کنند این مشکلات به آینده موکول نخواهد شد. پروندههای قبلی هم برای ساماندهی به شرکتهای مورد تائید دانشگاه واگذار شوند که در صورت الکترونیکی شدن پروندهها مشکل فضای فیزیکی نیز حل خواهد شد.
در دستور بعدی جلسه، دکتر خرمند معاون بینالملل دانشگاه، به ارائه گزارشی از روند جذب دانشجویان خارجی در دانشکدههای مختلف پرداخت و گفت: ما برای فعالیتهایمان از مطالعات میدانی و تجربیات دانشگاههای کشورهایی که در جذب دانشجوی خارجی موفق بودهاند استفاده کردهایم و سعی میکنیم با روشهای مقبول بینالمللی پیش برویم.
وی معرفی دانشگاه علوم پزشکی تهران را یکی از فعالیتهای معاونت بینالملل دانشگاه برشمرد و افزود: این معاونت در سایتهای مختلفی که دانشجویان بهتناسب شرایطی که دارند و برای انتخاب کشور و تحصیل به آن مراجعه میکنند تبلیغات گستردهای انجام داده است.
معاون بینالملل دانشگاه ادامه داد: ابزار دیگر تبلیغات دانشگاه در عرصه بینالملل استفاده از رسانه اجتماعی است. در رسانههای مختلفی که دانشجویان علاقهمند به مراجعه به آنها هستند سعی کردهایم دانشگاه و رشتههای موجود در آن را معرفی کنیم. همچنین دیدگاه دانشجویان ازنظر فعالیتهای بینالمللی را مورد تبادل قرار دادهایم.
دکتر خردمند اطلاعرسانی در مورد فعالیتهای دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط واسطهها در 30 کشور مختلف را از مهمترین راههای معرفی دانشگاه در مجامع بینالمللی دانست و تسهیل APPLICATION FROM و انتشار نشریات مختلف را از دیگر راههای معرفی دانشگاه برشمرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 662 دانشجوی بینالمللی داریم که 317 نفر از آنها در رشته پزشکی، 73 نفر در رشته دندانپزشکی، 45 نفر در رشته داروسازی، 26 رزیدنت تخصصی و 17 نفر mph و فلوشیپ و مابقی در دیگر رشتهها مشغول به تحصیل هستند.
دکتر یونسیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در خصوص پیشنهاد مراکز تحقیقاتی جدید و اساتید وابسته گفت: مأموریت مرکز رشد تنها دادن فضا و تجهیزات و گرفتن اجاره نیست بلکه دادن سرویسهای آموزشی و مشاوره و حتی تبلیغ و اطلاعرسانی است.
در ادامه، دکتر پارساپور مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه، ضمن اعلام موافقت کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاه با پیشنهاد دانشکده بهداشت مبنی بر نامگذاری جایزه دانشکده بهداشت به نام دکتر مصداقی نیا توضیحاتی را ارائه داد.
دکتر اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت نیز توضیحاتی را در خصوص خدمات استاد مصداقی نیا و اساسنامه پیشنهادی در خصوص این جایزه بیان کرد و در ادامه شورای دانشگاه بهاتفاق آرا با پیشنهاد نامگذاری فوق موافقت کرد و مقرر شد اساسنامه پیشنهادی پس از کسب نظرات اعضای شورا جهت تصویب به هیئترئیسه دانشگاه ارائه شود.
خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی
ارسال به دوستان